Thursday, September 18, 2008

Skrin Maknawi (Kegembiraan Sejati)

Pada suatu hari saya duduk di hadapan sebuah tingkap di penjara Eskisehir. Tingkap tersebut mengadap ke arah sebuah sekolah menengah bagi murid-murid perempuan. Beberapa orang murid kelihatan bergelak ketawa dan bermain-main dalam keadaan sungguh gembira. Sebaik saja saya melihat mereka berada dalam keadaan demikian, sekonyong-konyong pada pandangan saya, mereka bertukar menjadi bidadari[1] neraka jahannam yang sedang berada di taman dunia ini. Kerana secara tiba-tiba saya ternampak keadaan mereka pada masa akan datang iaitu selepas 50 tahun. Gelak tawa dan kegembiraan mereka bertukar menjadi gambaran-gambaran tangisan yang memerit dan amat mendukacitakan.

Melalui keadaan ini, tersingkap kepada saya hakikat berikut:

Melalui skrin khayalan dan maknawi ini, saya melihat apa yang akan berlaku kepada mereka selepas 50 tahun. Saya melihat 50 orang pemudi yang sedang ketawa sekarang ini sedang diazab di dalam kubur. Jasad mereka telah hancur. Sementara 10 orang yang lain, masih hidup dalam usia yang telah lanjut lebih kurang 70 tahun. Wajah mereka yang berkedut hodoh menyebabkan orang lain meluat dan menjauhkan diri.

Saya tidak dapat menahan diri berhadapan dengan pemandangan ini, lalu saya menangis teresak-esak terhadap keadaan mereka. Kemudian saya ternampak pula fitnah di akhir zaman yang jauh lebih dahsyat yang terkena terhadap orang-orang yang beriman. Iaitu fitnah yang dibawa oleh golongan wanita menggiurkan yang lahir daripada ketiadaan sifat malu. Keberanian mereka telah merampas kekuatan semangat orang lelaki lalu si lelaki jatuh terkulai ke lembah kebodohan, sebagaimana rama-rama mencampakkan dirinya ke dalam api. Perempuan tersebut telah berjaya menjadikan si lelaki mengutamakan kenikmatan dunia fana’ yang hanya boleh dikecapi selama satu minit sahaja jika dibandingkan dengan tahun-tahun kenikmatan yang bakal diperolehi pada kehidupan yang kekal abadi nanti.

Saya sendiri telah merasakan kesan contoh kepada fitnah tersebut. Pada suatu hari, saya menyaksikan apa yang berlaku di dalam masyarakat. Setelah menyaksikannya, saya merasa amat kasihan kepada keadaan yang menimpa para pemuda. Saya berkata: “Aduhai kasihannya saya terhadap mereka! Bagaimana mereka boleh menyelamatkan diri mereka daripada api dan bujukan fitnah yang kuat ini?”

Ketika saya sedang menerawangkan khayalan dan tenggelam di dalam pemerhatian tersebut, tiba-tiba peribadi maknawi kepada penyala api fitnah, guru dan penyerunya menjelma di hadapan saya.

Saya berkata kepadanya dan kepada golongan mulhid yang menerima arahan dan pengajaran daripadanya:
“Wahai si celaka yang mengorbankan agamanya demi mengecap kenikmatan dengan bidadari neraka jahannam lantaran kebodohan dan kesesatan! Wahai si celaka yang rela dirinya kufur dan keluar daripada agama bagi mengenyangkan keinginan-keinginan nafsunya yang sentiasa menyuruh melakukan kejahatan! Wahai si celaka yang berpegang kuat dengan kehidupan dunia sehingga mengurangkan amal ibadatnya dan melarikan diri daripada kematian! Wahai si celaka yang langsung tidak suka jika disebut tentang kubur di hadapannya, bahkan lebih rela memalingkan mukanya ke arah riddah! Ketahuilah secara pasti:
Sesungguhnya dunia engkau yang besar ini, setiap saat yang berlalu sebelum ini, setiap saat yang akan mendatang, isi dunia keseluruhannya, masa lampau dan masa depan engkau, sesiapa saja yang telah mati dari kalangan anak bangsa engkau, mana-mana makhluk dan generasi yang akan datang, ummat yang terdahulu, manusia dan kabilah yang akan datang, semua mereka mati dan hilang. Mereka mati, bukannya hidup… dengan sebab kesesatan engkau.

Tetapi oleh kerana engkau terikat dari sudut akal dan kemanusiaan dengan kesemua dunia yang bergerak dan hidupan yang berjalan, kepala engkau sentiasa dihujani dengan kesakitan yang lahir daripada sentiasa memikirkan tentang akibat kesudahan orang-orang yang telah mati dan memenuhi dunia ini dahulunya. Jumlah mereka tidak terkira banyaknya. Semua itu berlaku lantaran kejahilan dan keingkaran engkau, sehingga keadaan ini mendukacitakan hati engkau jika engkau masih mempunyai perasaan, membakar ruh engkau jika engkau masih mempunyai ruh, dan menenggelamkan akal engkau ke dalam lautan kedukaan jika engkau masih mempunyai akal yang belum terpadam.

Ya! Jika keseronokan dan kelazatan dalam tempoh kurang daripada sejam yang terhasil melalui perbuatan bodoh dapat menyamai segala kedukacitaan dan kepiluan yang tidak berkesudahan itu, maka engkau dipersilakan untuk terus berada dalam keadaan demikian. Teruslah berada dalam kelalaian, kealpaan dan kegilaan engkau. Tetapi jika keadaan adalah sebaliknya, maka kembalilah engkau kepada kewarasan. Dengarlah dengan telinga yang peka akan ajaran-ajaran al-Quran. Gantilah kelazatan-kelazatan kecil, yang akan binasa dan tidak melebihi satu minit itu dengan kelazatan-kelazatan menyeluruh yang berterusan[2] agar engkau selamat daripada neraka maknawi dan memasuki syurga maknawi di atas dunia ini juga serta mengecapi nikmat kebahagian hidup. Janganlah engkau berkata: “Saya akan meneruskan kehidupan saya seperti haiwan!” Kerana masa silam dan akan datang terhijab daripada dilihat oleh haiwan. Masa silam dan akan datang adalah ibarat perkara ghaib bagi mereka. Mereka telah diselamatkan oleh Allah yang maha bijaksana lagi maha penyayang daripada ditimpa kesakitan yang tidak bersempadan dengan menghijabkan alam ghaib daripada mereka. Hinggakan ayam yang dicipta untuk disembelih tidak merasa sakit dan dukacita kecuali ketika pisau melalui tengkuknya. Itupun rasa sakit tersebut dengan segera akan hilang seterusnya ia terselamat daripada merasainya lagi. Sesungguhnya rahmat Allah tuhan yang maha mencipta amat luas. Kasihan belas dan kasih sayangNya terhadap makhluk jelas kelihatan melalui penghijaban alam ghaib. Ia kelihatan dengan lebih jelas lagi pada binatang-binatang yang tidak berdosa.

Dari sini, anda tidak boleh selama-lamanya untuk bernikmat-nikmat dengan sesuatu yang tidak dibenarkan oleh syarak sebagaimana dilakukan oleh haiwan, apatah lagi jika nikmat tersebut jauh ribuan kali ganda lebih rendah daripada apa yang dilakukan oleh haiwan. Ini adalah kerana akal anda mempunyai perasaan dan melihat apa yang ghaib di sisi haiwan. Akal anda akan merasa sakit dan dukacita. Anda tidak akan memperoleh kerehatan sempurna sebagaimana dirasai oleh haiwan yang dihijab sama sekali daripada melihat perkara ghaib di hadapannya.
Kemudian segala paksi kebanggaan dan kemuliaan anda seperti persaudaraan, penghormatan, kasih sayang dan lain-lain sifat terpuji seumpamanya akan terjadi dalam bentuk yang dibuat-buat, dipaksa-paksa, sementara sahaja, palsu, lemah dan tidak menyeluruh kerana ia hanya terbatas dalam tempoh waktu yang amat singkat, seperti dalam masa satu jam sahaja daripada suatu zaman yang tidak berkesudahan. Ia juga hanya terbatas pada suatu tempat sempit umpama satu jari sahaja daripada satu kawasan padang pasir yang amat luas. Oleh itu, kemanusiaan anda, bahkan idelisme serta kesempurnaan anda menjadi kecil dan kerdil, bahkan mungkin akan terus hilang sama sekali, tidak dapat dikesan lagi.

Tetapi persaudaraan ahli iman dan penghormatan sesetengah daripada mereka terhadap sesetengah yang lain serta kasih sayang yang mengikat di antara mereka, akan sentiasa meninggi dan meningkat dengan peningkatan iman itu sendiri.

Dengan itu, kemanusiaan seseorang yang beriman dan kesempurnaannya jika dinisbahkan kepada dirinya akan menjadi besar dan hebat, kerana sifat-sifat tersebut menjadi besar dan meluas ke ufuk masa lepas dan dimensi masa akan datang tanpa terbatas dan tersisih pada tempat dan masa yang terhad sahaja.

Tetapi sebab kejayaan dan ketinggian anda dalam perkara-perkara keduniaan, puncanya adalah disebabkan oleh keadaan anda yang amat sama dengan si Yahudi saudagar emas gila yang membayar harga yang mahal untuk membeli kepingan kaca yang disangkanya ketulan emas. Anda juga begitu. Anda mengerahkan segala usaha yang sepatutnya anda kerahkan untuk kehidupan abadi yang maha luas di akhrat nanti, tetapi anda mengerahkannya demi kenikmatan dalam waktu yang amat pendek dan terhad sahaja. Maka tidak peliklah jika anda mendapat kejayaan dalam ruang yang amat sempit itu, kerana anda memperuntukkan segala kesungguhan, kesukaan dan keinginan untuk membalas dendam yang membuak-buak yang hanya melazatkan anda dalam tempoh setahun sahaja misalnya, dan anda memalingkan segala perasaan tersebut dalam tempoh beberapa minit sahaja, maka tidak peliklah jika anda kelihatan mendapat kedudukan yang lebih tinggi meskipun dalam tempoh yang sementara sahaja jika dibandingkan dengan kedudukan ahli iman. Oleh kerana akal, ruh, hati dan perasaan anda ditanggalkan daripada melaksanakan tugasnya yang asasi lagi mulia akibat tenggelam dan turut serta di dalam urusan-urusan jiwa yang sentiasa menyuruh ke arah keburukan dan menyahut keinginan hawa nafsunya yang jahat, maka tidak hairanlah jika anda kelihatan mengatasi orang-orang yang beriman di dunia ini. Tidak hairanlah jika anda kelihatan lebih bahagia daripada mereka dari sudut zahir, kerana akal, hati dan ruh anda telah terhempas ke lembah yang amat dalam, bahkan ia telah ditukar dan diubah sama sekali untuk berkhidmat kepada kehinaan hawa nafsu yang amat rendah kedudukannya.

Dari sini, tidak diragukan lagi bahawa anda mungkin beroleh kejayaan yang sementara sahaja, kerana nantinya anda akan beroleh api neraka jahannam, sedangkan orang-orang beriman yang dizalimi nantinya akan beroleh syurga yang kekal abadi.
(Suatu Isu Penting Yang Tiba-tiba Terlintas Di Fikiran)

[1]Ini adalah satu perbandingan yang halus, kerana pelajar-pelajar perempuan itu memang cantik dan menawan, cuma mereka mencampakkan diri mereka ke dalam neraka jahannam kerana mereka tidak berpegang teguh dengan perintah-perintah Allah swt. (Penterjemah - Ihsan Qasim al-Salihi)

[2]Ya! Dari sudut maknawi, sesungguhnya iman dapat memberikan rasa kelazatan dan kenikmatan syurga semasa kita berada di dunia ini lagi. Lihatlah salah satu faedah iman daripada ratusan faedah dan kelazatannya yang bercahaya:

Andaikan anda sekarang sedang berada di sisi seorang yang anda amat kasihi yang sedang menghadapi saat kematiannya. Betapa kegembiraan anda ketika anda melihat seorang doktor pakar seperti Luqman al-Hakim atau Khidr datang dan memeriksa orang tersebut. Setelah melakukan pemeriksaan, tiba-tiba si pesakit terselamat daripada genggaman kematian dan menjadi seorang yang sihat ceria. Ingatlah kedudukan anda ketika itu dan perhatikanlah betapa gembiranya anda ketika itu!

Begitu juga dengan iman. Ia membangkitkan kegembiraan pada diri anda sama dengan kegembiraan anda ketika melihat semua orang yang sudah meninggal dunia dan mempunyai hubungan dengan anda dihidup dan dibangkitkan kembali. Kerana jutaan orang yang telah meninggal dunia dan dikebumikan di perkuburan masa lampau itu adalah para kekasih anda. Cahaya iman membangkitkan mereka hidup kembali dan menyelamatkan mereka daripada kemusnahan, ketiadaan dan kematian abadi. Tiba-tiba mereka bangun dan berkata: “Kami tidaklah mati, dan kami tidak mati selama-lamanya.”

Dengan kelebihan iman dan pembangkitan semula mereka yang dikasihi itu, terjelmalah perasaan kegembiraan yang tidak berkesudahan menggantikan tempat kesakitan yang tidak terbatas hasil daripada perpisahan yang juga tidak terhad.
Ini adalah bandingan tentang kegembiraan dan kebahagiaan yang diberikan oleh iman di atas dunia ini. Ini menunjukkan bahawa biji benih keimanan yang hidup jika bertukar menjadi jasad dan bertangkai, ia pasti akan menyebabkan ahli iman merasai kelazatan dan keindahan syurga. (Penulis)

No comments: