Monday, September 8, 2008

Seketika bersama Al-Quran : Memperolokan Agama dan Seruan Solat

Ayat 57-58 Surah Maidah yang mafhumnya :

57 : Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu bersekongkol (atau berbaik-baik) dgn golongan yang menganggap agamamu hanya barang sendaan dan mainan sama ada mereka dari kalangan ahli kitab terdahulu ataupun orang-orang kafir, bertaqwalah kpd Allah kalau kamu (benar-benar) beriman.

58 : Dan apabila kamu menyeru kepada Solat (Azan atau bercerita tentang solat) mereka akan mempermainkannya, yang demikian itu kerana mereka adalah golongan yang tidak berakal.

Realiti yang kita hadapi hari ini :

1. Solat dianggap perkara kecil.
2. Azan dianggap gangguan setelah puluhan tahun mendengarnya.
3. Agama Islam sudah menjadi bahan mainan dan sindiran.
4. Hukum hakamnya juga dipermainkan tanpa pembelaan yang jitu.
5. Orang-orang kafir punya agenda bila berbaik dgn orang Islam.
6. Padahal orang Islam ni punyalah toleran, tanahair dikongsi, kerajaan dikongsi, hak-hak diberi, agama mereka dijaga, kuil2 mereka dikasi wang pembangunan lagi...sekarang apa dah jadi? kaduk sudah naik junjung!!!!!!
7. Bersekongkol dgn golongan ini ada hadnya, kalau kita tak pernah sentuh mereka nak sembah apa..nak buat tokong/patung besar mana.. mereka juga harus ingat apa saja berkaitan dgn agama kita bila disentuh bererti menyentuh tiang utama perkongsian persahabatan ini.

banyak lagi iktibar yang boleh dipetik dari ayat di atas kalau nak dikaitkan dgn realiti kita hari ini yang sudah makin celaru dan haru biru.

No comments: