Friday, September 19, 2008

Seketika bersama Al-Quran : Yang baik boleh jadi datangnya dari sumber yang kurang baik.

Ayat 66 surah An- Nahl, Allah Taala telah memaparkan kepada kita bagaimana proses mengeluarkan susu dari celahan hampas makan dan darah. mafhum ayat tersebut :

"Sesungguhnya bagi Kamu pengajaran dari binatang ternakan kamu, kami telah memberi kamu minuman yang datang dari perutnya, susu yang keluar di antara cernaan makanan dan darah, bersih dari bauan hampas makanan dan warna darah, boleh diminum terus oleh peminumnya"

Moralnya :

1. Janganlah kita berputus harapan dgn keburukan seseorang, yang mungkin bertukar kepada kebaikan suatu hari nanti.

2. Nabi s.a.w ketika berdakwah di Kota Toif telah dilontar batu hingga berdarah, dihina dan dicaci dgn kata-kata nista, malah dikejar agar keluar meninggalkan bandar itu, sehinggalah beliau didatangi Malaikat yang menawarkan khidmat untuk mengangkat bukit dan menghempapkan ke atas kaum Thaqif yang mendiami Kota Toif itu, namun Nabi s.a.w enggan dan berdoa, Ya Allah ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui dakwahku ini, semoga akan lahir dari sulbi mereka orang-orang yang beriman dgnmu Ya Allah". untuk makluman kita bani Thaqif beriman keseluruhannya setelah berakhirnya peperangan Hunain, dan bani inilah yang berdiri teguh dibelakang Kerajaan Umawiyah dalam mengembangkan Islam.

3. Seorang Penyair Arab Menyebut : Apalah hebatnya kasturi, asalnya juga dari seketul darah.

4. Imam Ghazali dalam Kitab Ihya Ulumuddin ada menasihat agar kita sentiasa berhati-hati dan bersangka baik selalu, katanya : carilah keuzuran utk sahabatmu walaupun 50 keuzuran, sebelum menghukum mereka dgn sesuatu hukuman.

5. Sabda Nabi S.a.w : "Barang siapa mengatakan rosaklah sesuatu kaum, maka dialah perosaknya".

6. Dari mana datangnya Umar Al-Khattab? Khalid Al-Walid? Ikrimah? Amru bin Al-A's dan lain-lain nama besar kalau tidak dari kancah Syirik dan jahiliah. Dakwah,doa dan harapan baik membawa mereka ke puncak mulia.

No comments: