Saturday, September 13, 2008

Seketika Bersama Al-Quran : Kebenaran yang tidak perlu berselindung

Ayat 12 Surah Hud, mafhumnya :

" Janganlah kamu (ya Muhammad) meninggalkan beberapa ayat yang diturunkan kepada kamu (kerana takut menimbulkan kemarahan kaum Musyrikin) dan kamu merasa tidak selesa untuk menyampaikannya (takut ditolak atau dicemuh) dan takut kepada rungutan mereka : kenapalah tidak diturunkan harta benda kpdnya, atau ditemani Malaikat. Kamu hanyalah pemberi peringatan (bukan penurut kemahuan mereka) Dan Allah taala maha memerhati setiap gerak geri mereka."


Moralnya :

1. Banyak perkara berkaitan agama yang tidak patut kita berselindung atas alasan menjaga persahabatan dgn penganut agama lain.

2. Agama kita adalah jelas, kepad Allah sahaja yang berhak kita takuti. ayat 13 surah Taubat mengukuhkan lagi hujjah ini, mafhumnya " Apakah kamu takut pada golongan musyrikin? Allahlah yang berhak kamu takuti jika benar-benar kamu beriman".

3. Strategi politik yang digunapakai hari ini membuatkan banyak dasar-dasar Islam diketepikan, malah dijual dengan harga yang murah.

4. Persoalannya sampai bila harus agama kita yang bertolak ansur dengan agama mereka?

5. Ayat-ayat berdakwah dgn penuh hikmah dan berlemah lembut yang ada bukan bererti menyembunyikan ayat-ayat yang kita sangka sensitif pada penganut agama lain.

No comments: