Tuesday, September 23, 2008

Bersyukur Dengan Ruang dan Peluang Yang Ada

Alhamdulillah. Bersyukurlah sahabat-sahabat sekalian dengan peluang dan ruang yang masih diberikan Allah kepada kita untuk menikmati Ramadhan yang dikasihi ini. Semoga Ramadhan ini menjadi iktibar dan muhasabah kepada kita sebagai persediaan bagi menghadapi cabaran dan ujian getir sepanjang 11 bulan yang akan datang. Isikanlah ruang masa kita pada kali ini dengan yag terbaik dan semoga ianya diterima sebagai amalan yang terbaik untuk mengiringi kita diakhirat kelak.
Minggu lalu, 19 sehingga 21 September 2008 merupakan hari yangbersejarah untuk kita semuanya khususnya PEPIAS. Sekali lagi bersyukurkepada Allah kerana memberikan kita bersama kesempatan untuk menjayakan 6 program serentak di 4 kawasan berasingan. PEPIASsebagaimana tahun-tahun yang lepas kali sekali lagi dijemput untuk memenuhi beberapa undangan program yang dijadualkan oleh beberapa pihak masjid. Saya ingin mengucapkan tahniah kepada pihak penganjur yang berjaya menganjurkan program yang baik untuk umat kita juga tidak lupa kepada dai'-dai muda PEPIAS yang bertungkus lumus membantu dan menjayakan program-program ini.
4 program yang telah PEPIAS jayakan bersama beberapa NGO lain khususnya ABIM Selangor dan WADAH Selangor adalah:
1. Program bersama orang asli di Serendah pada 19 dan 20 September yang lalu dengan kekuatan PEPIAS seramai 20 orang. Diwakili oleh da'i-da'i muda dari UIAM Gombak, UKM, Asasi UIAM Petaling Jaya, KUIS dan Kolej Cybernatic. Operasi disana diketuai oleh saudara Zafrullah Aris.
2. Program Ihya' Ramadhan dan SMART Solat di Masjid Ar-Rahimah Kuala Kubu Baru. Berlangsung pada 20 dan 21 September juga dengan kekuatan yang sama dan diketuai juga oleh saudara Zafrullah b. Aris.
3. Program Ihya' Ramadhan anjuran bersama JIM Daerah Kuala Langat di Surau Raudhatul Muttaqin Taman Kemuning Banting selama 2 hari iaitu 20 dan 21 September. Dengan kekuatan seramai 7 orang da'i muda PEPIAS dari KUIS, 5 dari USIM dan 4 orang da'i muda yang dibawa dari Tanjong Karang, Sungai Manggis dan Olak Lempit. Program diketuai sendiri oleh saudara Raden Imaduddin dan dibantu oleh saudara Nur Firdaus (KUIS).
4. Iftar bersama ABIM Selangor bermula pada petang 20 September sehingga 21 September 2008. Pada malam 20 September, pembentangan Menghadam Ucapan Dasar (MUDA) telah berlangsung bersama PEPIAS, ABIMSelangor dan WADAH Selangor. Pada keesokannya harinya (21 September) telah berlangsung misi agenda bersama masyarakat sebaik sahaja tamat kuliah Subuh.
5. Masjid Jalan Kebun Shah Alam. Dengan kekuatan da'i-da'i muda 4 dari Kolej Cybernatic, 7 dari UIAM Gombak, 1 dari Asasi UIAM Nilai dan seorang dari Cheras (bakal pelajar Morocco), telah berjaya menjalankan program ini sehinggalah kepada majlis tadarus dan khatam Al-Quran. Dengan bilangan kekuatan yang mencecah 16 orang, perjalan cukup lancar dan berkesan. Program ini diketuai oleh saudara Abdul Syukur dan saudari Noor Adila.
6. Surau Al-Falah Jalan Kebun pula dikunjungi oleh 3 orang da'i-da'i muda dari Kolej Cybernatic. Diketuai oleh saudara Zulhelmi, program ini juga berjaya menarik minat pihak surau untuk menjalankannya lagi pada tahun-tahun akan datang.
Semoga usaha berterusan ini akan memberi kekuatan rohani dan istiqamah dalam jiwa da'i-da'i muda dalam PEPIAS secara khususnya. Program sebegini amat diyakini akan mampu membentuk jatidiri, pemikiran dan kesatuan hati dalam melaksanakan tanggungjawab dakwah yang semakin mencabar.
Buat adik-adik ku di PEPIAS, rintangan pasti datang, ujian pasti melanda, kekuatan kita bukan bergantung kepada siapa kawan kita, kekuatan kita tidak dinilai pada siapa lawan kita, tetapi ianya adalah bergantung kepada ketinggian TAQWA kita. Bertaqwalah kepada Allah, perlakukanlah tugas dakwah ini kerana Allah, nescaya, belajar, semangat hidup, berdikari dan dayajuang pasti Allah akan bekalkan pada jiwa yang suci dan bersih serta istiqamah dijalan-NYA...Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar....

No comments: