Sunday, December 28, 2008

Bahagia Menjadi Gadis

Dua
Sabtu- 27 Disember 2008
Seawal jam 7.30, saya dan Norzila Nasir bertolak Ke UIA. Niatnya untuk mengambil adik-adik PEPIAS sebagai fasilitator program ”Bahagia Menjadi Gadis.” Program kali ini dianjurkan oleh JKKK Kampung Melayu Sg. Buluh, Selangor dan diadakan di Sekolah Rendah Agama Islam Zahidiah, Kg. Melayu Sg. Buluh.

Kami bertolak dari UIA dengan dua buah kereta. Walaupun agak tersasar sedikit, namun dengan petunjuk yang diberi kami akhirnya berjaya sampai ke tempat yang di tuju dengan selamat.

Program dimulakan dengan Bacaan ayat-ayat suci al-Quran oleh adik hafizah Fatin Hazwani Hashim. Kemudian, ucapan wakil JKKK yang menekan betapa perlunya kita menjadi muslim yang mengamalkan islam sepenuhnya. Program seterusnya dirasmikan oleh YB Dr. Halimah. Antara lain beliau menegaskan tentang pentingnya menghargai ibu serta remaja perlulah bijak menyaring maklumat dalam dunia tanpa sempadan ini.

Ustazah Hazlina telah menerangkan dengan terperinci tentang konsep baligh menurut pandangan islam dan perlembagaan Malaysia. Disamping itu, beliau turut mengupas perubahan-perubahan fizikal, emosi dan intektual gadis baligh. Kemudian peserta seramai 85 orang yang terdiri remaja berusia 12 hingga 23 tahun ini dibahagikan kepada 10 kumpulan kecil. Dalam kumpulan ini kami membincangkan tentang faktor-faktor, serta pentingnya kesedaran tentang bahaya seks bebas.

Setelah solat zuhur berjemaah dan makan tengahari, kami turut berbincang bagaimana perlunya sifat malu ditanamkan dalam diri setiap individu. Remaja juga diingatkan supaya sentiasa bertegas dan bersikap asertif iaitu berani mengatakan TIDAK kepada rakan sebaya dan orang asing yang mengajak kepada gejala yang tidak baik. Sikap asertif ini perlu dipupuk sejak dari kecil. Sememangnya, sifat-sifat ini merupakan benteng pertahanan diri dari terjerumus ke dalam gejala yang tidak sihat seperti merokok, pergaulan bebas dan sebagainya.

Para peserta juga disarankan agar menghafaz ayat 128 hingga 129 surah al-Taubah sebagai pendinding daripada santau. Setelah itu, upacara penyampaian sijil telah diadakan. Kami bersurai setelah solat Asar berjemaah.

Harapan para peserta agar program sebegini dapat diteruskan supaya mereka lebih mengenal diri serta dapat mengukuhkan jati diri sebagai muslimah yang berwibawa.
Terima kasih buat para fasilitator dan peserta yang telah menjayakan Program Bahagia Menjadi Gadis.

2 comments:

Anonymous said...

program nih memang best..tahniah atas penganjur yang memang berwibawa!banyak manfaat yang ana dapat...

helwaselangor said...

Terima kasih Hanim Yusra. Semoga program ini bermanfaat.