Friday, October 17, 2008

Sifat Redha

Sifat Redha adalah daripada sifat makrifah dan mahabbah kepada Allah s.w.t. Pengetian redha ialah menerima dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh Allah s.w.t. baik berupa peraturan (hukum) mahu pun qada' atau sesuatu ketentuan daripada Allah s.w.t. Redha terhadap Allas.w.t. terbahagi kepada dua iaitu:
1. Redha menerima peraturan (hukum) Allah s.w.t. yang dibebankankepada manusia.
2. Redha menerima ketentuan Allah s.w.t. tentang nasib yang mengenai diri.
1. Redha menerima hukum Allah s.w.t.
Redha menerima hukum-hukum Allas s.w.t. adalah merupakan manifastasi daripada kesempurnaan iman, kemuliaan takwa dan kepatuhan kepada Allah s.w.t. kerana menerima peraturan-peraturan itu dengan segala senang hati dan tidak merasa terpaksa atau dipaksa. Mereka tunduk dan patuh dengan segala kelapangan dada bahkan dengan gembira dan senang menerima syariat yang digariskan oleh Allah s.w.t dan Rasul-NYA adalah memancar dari mahabbah kerana cinta kepada Allah s.w.t dan inilah tanda keimanan yang murni serta tulus ikhlas kepada-NYA. Pada dasarnya segala perintah Allah s.w.t baik yang wajib mahupun yang sunat, hendaklah dikerjakan dengan senang hati dan redha. Demikian juga dengan larangan-larangan Allah s.w.t hendaklah dijauhi dengan lapang dada.
2. Redha dengan Qada'
Redha dengan qada' merasa menerima ketentuan nasib yang telah ditentukan Allah s.w.t baik berupa nikmat mahupun berupa musibah (malapetaka). Di dalam hadis yang diungkapkan bahawa di antara orang yang pertama memasuki syurga ialah mereka yang suka memuji Allah s.w.t iaitu mereka memuji Allah s.w.t (bertahmid) baik dalam keadaan yang susah mahupun di dalam keadaan yang senang.
Diberitakan Rasulullah s.a.w apabila memperolehi kegembiraan Baginda berkata: " Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-NYA menjadi sempurnalah kebaikan". Dan apabila mendatangkan perkara yang tidak menyenangkan, Baginda mengucapkan: "Segala puji bagi Allah atas segala perkara".
Sikap redha dengan mengucapkan puji dan syukur kepada Allah s.w.t ketika mendapat kesenangan atau sesuatu yang tidak menyenangkanbersandar kepada 2 pengertian:
PERTAMA: Bertitik tolak dari pengertian bahawa sesungguhnya Allah s.w.t memastikan terjadinya hal itu sebagai yang layak bagi diri-NYAkerana DIAlah sebaik-baik Pencipta. Dialah yang Maha Bijaksana atas segala sesuatu.
KEDUA: Bersandar kepada pengertian bahawa ketentuan dan pilihan Allah s.w.t itulah yang paling baik, dibandingkan dengan pilihan dankehendak peribadi yang berkaitan dengan diri sendiri.

No comments: