Monday, October 6, 2008

Seketika Bersama Al-Quran : Teknik Mencari Kebenaran dalam kekeliruan

Sekali lagi Surah Saba' : 46, memperlihatkan kepada kita bagaimana Allah Taala memberi saranan kepada kita dikala jiwa diruntun kekeliruan, pengaruh luar banyak menyumbang ke arah mengucar kacirkan pegangan yang sedia ada.
Mafhum Ayat tersebut :" katakan (Ya Muhammad : ertinya beritahu Mereka ya Muhammad) Aku nasihatkan kamu hanya dengan cara bersendirian (yang boleh membuatkan kamu hilang kekeliruan) caranya jika kamu benar-benar mencari kebenaran kerana Allah sama ada dengan cara berdua-duaan (yang boleh saling rujuk merujuk) atau bersendirian (berfikir sendiri, tanpa perlu dipengaruhi oleh pandangan orang lain atau dipengaruhi jawatan) kemudian berfikirlah sebaik-baiknya, apakah benar apa yang dibawa oleh Rasulullah itu sesuatu yang tidak masuk akal? ketahuilah bahawa beliau hanya pemberi peringatan pada kamu tentang azab yang sangat keras".
Iktibarnya ;
1. Seruan ke arah menggunakan Akal dan fitrah sendiri dalam membuat sesuatu pertimbangan tanpa bergantung pada pandangan orang lain.
2. Ego seseorang meninggi jika berada di tengah khalayak, malah sering terikut dengan pandagan orang ramai, tanpa sempat merujuk kebenarannya.
3. Ramai Imam-imam dan salafus soleh yang beruzlah dan bermuhasabah setelah sekian lama menghabiskan masa mereka dalam khilafiah hukum fiqh.
4. Sebuah kitab yang sangat cantik karangan Imam Ibnu Qayyim Al Jauzi memperingati alim-ulama agar berhati-hati dalam mengeluarkan pandangan dan fatwa mereka, kitab itu berjudul : "Memberi tahu golongan yang berani menandatangani dengan Tuhan sekelian alam (bahwa fatwa mereka adalah seperti yang dikehendaki oleh Allah swt). Kitab ini sering mengajak ulama bermuhasabah dahulu sebelum mengeluarkan sesuatu pandangan.

No comments: