Wednesday, April 2, 2008


Penulisan Kreatif

Cik Salina Ibrahim

Persediaan menjadi seorang penulis


  1. Tanggungjawab-terhadap diri sendiri, pembaca dan apa yang ditulis

  2. Ilmu-membaca,membaca, membaca dan kemudian menulis

  3. Rujukan

  4. Sikap merendah diri dan terbuka

  5. Berdisplin

  6. Bermotivasi tinggi

  7. Menggunakan Bahasa Melayu dengan betul

Pesanan seorang editor



  1. Rajin menulis

  2. Konsisten

  3. Mengamalkan akhlak muslim

  4. Tahu kumpulan sasaran

  5. 'Self-editing'

  6. Tidak menghantar karya pada dua tiga majalah serentak-tidak beretika

  7. Sabar

  8. Jaga kesopanan walaupun dalam emel

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Tahniah diucapkan buat individu yg memulakan blog ini esp buat K Yati..

Berkebetulan dgn program latihan dakwah penulisan HELWA ABIM Selangor yg diadakan pd 29-30 Mac yg lalu,penulis merasa terpanggil untuk memberikan sedikit komentar apabila sekali lagi masyarakat Islam seluruh dunia diketuk dan dikejutkan dgn penyiaran filem "Fitna" secara online yang digarap oleh ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders.

Melihat kepada tindakan, pandangan & seruan2 tegas oleh umat Islam seluruh dunia yg disuarakan oleh pemimpin masing2,penulis melihat ia sebagai suatu yg wajar bagi mempertahankan maruah junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. sekaligus mempertahankan kesucian agama Islam. Bagaimanapun,ada juga pandangan2 menarik dari sudut yg lain mengatakan bahawa tindakan memboikot barangan buatan Belanda & syarikat yg mengeluarkan filem tersebut tidak begitu bijak & perlu difikirkan secara menyeluruh. Ini kerana tindakan tersebut melibatkan umat Islam yg lain di negara Belanda terutamanya dan rakyat Belanda lain yg tidak bersalah. Perlu diingati bahawa tidak semua rakyat Belanda bersekongkol dgn kejahatan ini, kata pandangan tersebut. Ustaz Hasrizal di dlm blognya menyatakan pandangan beliau seperti ini dgn menyertakan petikan ucapan maaf Perdana Menteri Denmark sendiri yg menyatakan mesej filem ini tiada kaitan dgn pendirian negara Belanda terhadap agama Islam & umat Islam. Pendapat Ust Hasrizal adalah juga selari dgn pendapat sbhgn pemimpin2 Islam di Belanda yang mana mereka juga menolak pembesaran isu ini kerana menurut mereka Geert Wilders tidak layak utk disebut2 namanya hanya kerana propaganda yg cuba dibawanya.

Bagaimanapun,peristiwa2 spt ini sbnrnya memberi impak yg besar kpd umat Islam di mana pd kebiasaannya umat Islam akan memberi riakbalas yg signifikan. Penulis merasakan, tindakan yg sama juga akan diambil oleh penganut agama2 yg lain sekiranya agama atau pemimpin mereka dicerca. Melihat dr segi hikmah,kita sbg umat Islam kembali tersedar & tersentak lantas menyorot kembali rentetan tragedi2 penyerangan ke atas agama Islam dan Nabi Muhammad yg berlaku sblm ini seperti penyebaran karikatur oleh pelukis Denmark,kekejaman zionis Israel di Palestin, pencerobohan di Iraq & Afghanistan dan sebagainya yg mana semuanya melibatkan umat Islam sbg mangsa dan sasaran, seperti pandangan seorg hamba Allah yg mahukan tindakan boikot kali ini disertai dgn siri pemboikotan kekejaman anti-Islam yg lain spt Israel,Salman Rusdie krn tulisannya yg menghina Nabi saw di dlm bukunya "The Satanic Verses" dan lain2 lagi.

Ringkasnya,terdapat berbagai2 lg serangan terhadap Islam dan Rasulullah oleh golongan2 spt ini dlm pelbagai bentuk dan cara yg mgkn tidak kita diketahui pd ketika ini atau tidak didedahkan secara besar-besaran. Tambahan lagi tidak mustahil perkara yg sama akan berulang pd masa hadapan.(amat menyedihkan namun inilah ujian dunia..)

Kesimpulannya,penulis bersetuju dgn tindakan yg diadakan skrg bg memperlihatkan & memberi amaran kpd kuasa2 Barat bahawa kita juga punya kuasa utk bersuara & bertindak, juga mengambil pengajaran dari metod pencegahan kemungkaran yg menuntut penggunaan kuasa pd tingkatan pertama diikuti dgn nasihat dan tingkatan yg terendah skdr di dlm hati.. Spt saranan Ust Hasrizal,penulis juga mahu kita mengambil pendekatan pengajaran dari sabda baginda yg mahukan kita mengawal kemarahan di saat api kemarahan sdg memuncak.. iaitu gabungan pendekatan dakwah yg harmoni, bijaksana & dlm masa yg sama tegas..
Justeru,apa yg boleh kita lakukan sbg umat Islam.. adakah sekadar mendengar dan melihat tanpa berbuat apa2? Lantas apa yg perlu dilakukan slps ini? Sama2 kita fikirkan..

Wallahu a'lam..

Nuur Islam
UiTM Shah Alam

helwaselangor said...

Waalaikumussalam w.b.t

Nuur Islam

Terima kasih atas pandangan saudari. Tulislah pelbagai pandangan dan pendapat saudari dan kita kongsi bersama dalam blog ini. Boleh hubungi saya di alamat:
hhalim08@live.com
hhalim@talisman-energy.com

Terima kasih

Haryati

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Tahniah di atas maklumat-maklumat yang disiarkan berdasarkan kursus penulisan yang telah diadakan di Klang baru-baru ini. Akak baru berkesempatan untuk membaca berita-berita yang telah ditulis. Apa topik untuk minggu ini? Minggu lepas dah terlepas sebab pergi outstation, and hari ni pun sepatutnya ada kursus terjemahan selama dua minggu di Institut Terjemahan Negara, tapi sebab tak cukup korum, terpaksa ditangguhkan. Alhamdulilah, balik semula ke pejabat untuk menyambung kerja-kerja yang terbengkalai. Teruskan menulis dan bekarya.