Sunday, November 30, 2008

Nabi Adam A.S

Surah al-Israa’

Ayat 61- Dan (ingatlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat, “Sujudlah kamu kepada Adam”; maka mereka sujudlah melainkan Iblis; ia berkata “Patutkah aku sujud kepada (makhluk) yang Engkau jadikan dari tanah(yang diadun)?

Ayat 62- Ia berkata lagi, “Khabarlah kepadaku, inikah orangnya yang Engkau muliakan mengatasiku? Jika Engkau beri tempoh kepadaku hingga hari kiamat, tentulah aku akan memancing menyesatkan zuriat keturunannya, kecuali sedikit (di antaranya).”

Ayat 63- Allah berfirman (kepada Iblis), “Pergilah (lakukan apa yang engkau rancangkan)! Kemudian siapa yang menurutmu di antara mereka, maka sesungguhnya Neraka Jahannamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup.

Ayat 64- Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta benda dan anak-anak (mereka); dan janjilah mereka (dengan janji-janjimu).” Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.

Ayat 65- Sesungguhnya hamba-hamba-Ku (yang beriman dengan ikhlas), tiadalah engkau (hai Iblis) mempunyai sebarang kuasa terhadap mereka (untuk menyesatkannya); cukuplah Tuhanmu (wahai Muhammad) menjadi pelindung (bagi mereka).

No comments: