Wednesday, July 16, 2008

Persediaan Minda Ibu-bapa Dalam Mendidik Anak-anak


Oleh : Ustazah Hajjah Hazlina Abd Razak
Ketua HELWA ABIM Selangor

RENUNGAN

Anak-anak tidak dilahirkan terus,
berjaya, bahagia, pandai, menang …
Anak-anak juga tidak dilahirkan terus,
gagal, menderita, jahil, kalah …
Tetapi anak-anak mempunyai potensi untuk kedua-duanya.

BAGAIMANA ANAK-ANAK INGIN DILAYAN ?

Kasih sayang bukan dibenci
Difahami bukan dihakimi
Diterima bukan ditolak
Dihormati bukan dihina
Ditolong bukan disakiti
Keselesaan bukan digunakan
Berkembang bukan beku/statik

ISU-ISU KEIBUBAPAAN & ANAK REMAJA

Ibu bapa tidak terlatih / terdidik
Jenayah dikalangan anak-anak
Masalah anak lelaki vs perempuan
Ibu bapa dan kecemerlangan akademik
Ibu bapa sibuk
Ibu / bapa tunggal
Pengaruh media massa

TAKRIF REMAJA:-

Satu tempoh masa yang bermula dari baligh (10/11 tahun perempuan : 12/13 tahun lelaki) sehingga mencapai tanggungjawab dewasa sepenuhnya dari segi fizikal, sosial, undang-undang dan ekonomi (18/20an +-21 tahun)

PERANAN IBU BAPA PADA PERINGKAT ANAK REMAJA

Membentuk keperibadian
Mengawal pengaruh sosial
Kegagalan kefungsian remaja dikaitkan dengan kegagalan institusi sosial
Membekalkan diri anak-anak tentang keremajaan, disiplin, membina hubungan, membentuk tabiat dll


MEMAHAMI ERTI REMAJA DAN KEREMAJAAN

Meningkatkan perasaan positif terhadap tubuh badan sendiri yang mengalami perubahan.
Mencapai rol sosial sebagai seorang lelaki dan perempuan
Meningkatkan perasaan positif terhadap diri sendiri dan menggunakannya secara berkesan

MEMAHAMI ERTI REMAJA DAN KEREMAJAAN

Membentuk hubungan yang matang dengan rakan sebaya yang sama dan berlainan jantina
Menjadi lebih bertanggungjawab dan mempelajari kemahiran membuat keputusan
menjadi lebih berdikari
membentuk kemahiran komunikasi interpersonal
Mula memikirkan masa depan

CIRI KEREMAJAAN

Perubahan fisiologi
Perubahan fizikal
Perubahan intelektual
Perubahan psikososial

Kaedah mendidik anak yang betul

Penjaga
pemimpin
guru / pendidik
kaunselor
doktor
penguatkuasa
pengikut
Penyelesai masalah
kawan
peransang perkembangan mental
pengawas
model
pendakwah

Ibu bapa sebagai Model

Mempunyai nilai diri yang tinggi
mengamalkan cara hidup yang sihat
pemikiran positif
berkemahiran sosial
kemas / anggun
fleksibel

Ibu bapa sebagai Model

Menjaga kesihatan mental - fizikal
mengawal emosi
mempamerkan kasih sayang
tumpuan masa untuk keluarga
optimistik masa depan

Ibu bapa sebagai Model

Orang yang soleh / solihin
menyayangi
menjiwai kehidupan berkeluarga
berdakwah kepada anak-anak
berilmu / maklumat
berdoa

PETUA IBU BAPA CEMERLANG

Analisis diri dari kaca mata anak
sedari perbezaan anak
bercakap benar
praktis amalan baik
didik anak adab / kemahiran sosial
masa jitu mengajar anak
tunjuk pelakuan baik

PETUA IBU BAPA CEMERLANG

Wujudkan suasana positif di rumah tangga
guna belaian positif
padam rekod negatif
latih anak berfikir
dedah anak pelbagai pengalaman
berdoa khusus


KANAK-KANAK BELAJAR DARI APA YANG MEREKA ALAMI

Jika kanak-kanak hidup dalam kritikan, mereka akan belajar mengutuk.
Jika kanak-kanak hidup dalam permusuhan, mereka akan belajar bergaduh.
Jika kanak-kanak hidup dalam keaiban, mereka akan sentiasa berasa bersalah.
Jika kanak-kanak hidup dalam toleransi, mereka akan belajar menjadi penyabar.
Jika kanak-kanak hidup dengan sanjungan, mereka akan belajar menghargai.
Jika kanak-kanak hidup dengan saksama, mereka akan belajar menjadi adil
Jika kanak hidup dengan kesejahteraan, mereka akan hidup menjadi setia
Jika kanak-kanak hidup dengan kebenaran, mereka akan belajar menghargai diri.
Jika kanak-kanak hidup dengan persahabatan, mereka akan belajar kasih sayang.

PANDUAN CARA KOMUNIKASI DENGAN ANAK REMAJA

Amalkan nilai murni (percaya mempercayai, mengasihi, menghormati)
Saluran komunikasi terbuka.
Elakkan sikap mencari kelemahan remaja.
Fokus kebaikan - beri pujian.
Luang masa berkualiti.
Jadi pendengar baik - JANGAN berleter.
Senyum - bahasa badan menggalakkan.

PANDUAN MENASIHATI / MENEGUR REMAJA:-

Cari tempat dan masa yang sesuai tanpa gangguan.
Elakkan menasihati anak dalam keadaan letih atau marah.
Hormati anak remaja dengan cara tidak memalukan mereka.
Yakinkan ibu bapa ingin membantu.

PANDUAN MENASIHATI / MENEGUR REMAJA:-

Bersikap terbuka dan bersedia mendengar pandangan anak,
Fokus kepada pelakuan bukan fizikal / diri sebagai individu
Jelaskan kesan pelakuan anak remaja terhadap perasan ibu bapa sekeluarga.
Bincangkan tindakan yang perlu dilakukan untuk memperbaiki.

PERKARA YANG PERLU DIKONGSIKAN DENGAN ANAK REMAJA:

Kasih sayang
Sokongan
Nilai murni
Adab sopan
Nilai-nilai agama
Isu ‘gender’
Pendidikan seks
Penjaggan diri
Pemilihan rakan
Pengurusan masa
Ketrampilan diri / disiplin diri
Peraturan keluarga

REMAJA & RAKAN SEBAYA

Pengganti keluarga
Mekanisma transisi hidup
Pemberi sokongan sosial dan akademik
Agen sosialisasi
Memperkembangkan konsep perhubungan sosial
Pembentukan personaliti

REMAJA & RAKAN SEBAYA

Kumpulan rujukan
Pembentukan konsep kendiri
Tempat meluahkan perasaan dan penyelesaian masalah
Pendengar
Membina nilai komitmen dalam persahabatan
Tempat mencari identiti

REMAJA & RAKAN SEBAYA

Mempengaruhi kecenderungan
Meneguhkan nilai ibu bapa dan membuat pendirian sendiri
Kaunselor Rakan Sebaya
Pengawalan tingkahlaku dan peningkatan pencapaian akademik
Tempat mencuba peranan baru dan berkongsi pengalaman

REMAJA & RAKAN SEBAYA

Tempat untuk mencuba peranan, menyelesai masalah dan membesar
Peluang menjadi pemimpin
Peluang berinteraksi dan memahami jantina berlainan.

PERANAN IBU BAPA TERHADAP RAKAN SEBAYA REMAJA

Kenali rakan sebaya anak
Kenali ibu bapa rakan sebaya anak
Aktiviti bersama keluarga
Raikan
Peluang bersama mereka

MENGELAK ANAK TERLIBAT DADAH

Kenali anak-anak
Mesera dengan anak-anak
Jadi rakan anak-anak
Selalu bersama
Didik anak-anak dengan ilmu agama
Dengar anak-anak

MENGELAK ANAK TERLIBAT DADAH

Elak belaian negatif (tengking, berleter, marah)
Beri belaian positif (puji, ganjaran, penghargaan)
Peluk, cium anak sbelum ke sekolah.
Anak ucap salam / sebaliknya
Bersukan bersama

MENGELAK ANAK TERLIBAT DADAH

Kenali rakan sebaya anak (serta keluarga)
Doa
Muhasabbah
Masa jitu sebeum tidur (belaian positif)
Kekalkan “keluarga besar’

No comments: