Oleh : Ustazah Hajjah Hazlina Abd Razak
Ketua HELWA ABIM Selangor
RENUNGAN
Anak-anak tidak dilahirkan terus,
berjaya, bahagia, pandai, menang …
Anak-anak juga tidak dilahirkan terus,
gagal, menderita, jahil, kalah …
Tetapi anak-anak mempunyai potensi untuk kedua-duanya.
BAGAIMANA ANAK-ANAK INGIN DILAYAN ?
Kasih sayang bukan dibenci
Difahami bukan dihakimi
Diterima bukan ditolak
Dihormati bukan dihina
Ditolong bukan disakiti
Keselesaan bukan digunakan
Berkembang bukan beku/statik
ISU-ISU KEIBUBAPAAN & ANAK REMAJA
Ibu bapa tidak terlatih / terdidik
Jenayah dikalangan anak-anak
Masalah anak lelaki vs perempuan
Ibu bapa dan kecemerlangan akademik
Ibu bapa sibuk
Ibu / bapa tunggal
Pengaruh media massa
TAKRIF REMAJA:-
Satu tempoh masa yang bermula dari baligh (10/11 tahun perempuan : 12/13 tahun lelaki) sehingga mencapai tanggungjawab dewasa sepenuhnya dari segi fizikal, sosial, undang-undang dan ekonomi (18/20an +-21 tahun)
PERANAN IBU BAPA PADA PERINGKAT ANAK REMAJA
Membentuk keperibadian
Mengawal pengaruh sosial
Kegagalan kefungsian remaja dikaitkan dengan kegagalan institusi sosial
Membekalkan diri anak-anak tentang keremajaan, disiplin, membina hubungan, membentuk tabiat dll
MEMAHAMI ERTI REMAJA DAN KEREMAJAAN
Meningkatkan perasaan positif terhadap tubuh badan sendiri yang mengalami perubahan.
Mencapai rol sosial sebagai seorang lelaki dan perempuan
Meningkatkan perasaan positif terhadap diri sendiri dan menggunakannya secara berkesan
MEMAHAMI ERTI REMAJA DAN KEREMAJAAN
Membentuk hubungan yang matang dengan rakan sebaya yang sama dan berlainan jantina
Menjadi lebih bertanggungjawab dan mempelajari kemahiran membuat keputusan
menjadi lebih berdikari
membentuk kemahiran komunikasi interpersonal
Mula memikirkan masa depan
CIRI KEREMAJAAN
Perubahan fisiologi
Perubahan fizikal
Perubahan intelektual
Perubahan psikososial
Kaedah mendidik anak yang betul
Penjaga
pemimpin
guru / pendidik
kaunselor
doktor
penguatkuasa
pengikut
Penyelesai masalah
kawan
peransang perkembangan mental
pengawas
model
pendakwah
Ketua HELWA ABIM Selangor
RENUNGAN
Anak-anak tidak dilahirkan terus,
berjaya, bahagia, pandai, menang …
Anak-anak juga tidak dilahirkan terus,
gagal, menderita, jahil, kalah …
Tetapi anak-anak mempunyai potensi untuk kedua-duanya.
BAGAIMANA ANAK-ANAK INGIN DILAYAN ?
Kasih sayang bukan dibenci
Difahami bukan dihakimi
Diterima bukan ditolak
Dihormati bukan dihina
Ditolong bukan disakiti
Keselesaan bukan digunakan
Berkembang bukan beku/statik
ISU-ISU KEIBUBAPAAN & ANAK REMAJA
Ibu bapa tidak terlatih / terdidik
Jenayah dikalangan anak-anak
Masalah anak lelaki vs perempuan
Ibu bapa dan kecemerlangan akademik
Ibu bapa sibuk
Ibu / bapa tunggal
Pengaruh media massa
TAKRIF REMAJA:-
Satu tempoh masa yang bermula dari baligh (10/11 tahun perempuan : 12/13 tahun lelaki) sehingga mencapai tanggungjawab dewasa sepenuhnya dari segi fizikal, sosial, undang-undang dan ekonomi (18/20an +-21 tahun)
PERANAN IBU BAPA PADA PERINGKAT ANAK REMAJA
Membentuk keperibadian
Mengawal pengaruh sosial
Kegagalan kefungsian remaja dikaitkan dengan kegagalan institusi sosial
Membekalkan diri anak-anak tentang keremajaan, disiplin, membina hubungan, membentuk tabiat dll
MEMAHAMI ERTI REMAJA DAN KEREMAJAAN
Meningkatkan perasaan positif terhadap tubuh badan sendiri yang mengalami perubahan.
Mencapai rol sosial sebagai seorang lelaki dan perempuan
Meningkatkan perasaan positif terhadap diri sendiri dan menggunakannya secara berkesan
MEMAHAMI ERTI REMAJA DAN KEREMAJAAN
Membentuk hubungan yang matang dengan rakan sebaya yang sama dan berlainan jantina
Menjadi lebih bertanggungjawab dan mempelajari kemahiran membuat keputusan
menjadi lebih berdikari
membentuk kemahiran komunikasi interpersonal
Mula memikirkan masa depan
CIRI KEREMAJAAN
Perubahan fisiologi
Perubahan fizikal
Perubahan intelektual
Perubahan psikososial
Kaedah mendidik anak yang betul
Penjaga
pemimpin
guru / pendidik
kaunselor
doktor
penguatkuasa
pengikut
Penyelesai masalah
kawan
peransang perkembangan mental
pengawas
model
pendakwah
Ibu bapa sebagai Model
Mempunyai nilai diri yang tinggi
mengamalkan cara hidup yang sihat
pemikiran positif
berkemahiran sosial
kemas / anggun
fleksibel
Ibu bapa sebagai Model
Menjaga kesihatan mental - fizikal
mengawal emosi
mempamerkan kasih sayang
tumpuan masa untuk keluarga
optimistik masa depan
Ibu bapa sebagai Model
Orang yang soleh / solihin
menyayangi
menjiwai kehidupan berkeluarga
berdakwah kepada anak-anak
berilmu / maklumat
berdoa
PETUA IBU BAPA CEMERLANG
Analisis diri dari kaca mata anak
sedari perbezaan anak
bercakap benar
praktis amalan baik
didik anak adab / kemahiran sosial
masa jitu mengajar anak
tunjuk pelakuan baik
PETUA IBU BAPA CEMERLANG
Wujudkan suasana positif di rumah tangga
guna belaian positif
padam rekod negatif
latih anak berfikir
dedah anak pelbagai pengalaman
berdoa khusus
KANAK-KANAK BELAJAR DARI APA YANG MEREKA ALAMI
Jika kanak-kanak hidup dalam kritikan, mereka akan belajar mengutuk.
Jika kanak-kanak hidup dalam permusuhan, mereka akan belajar bergaduh.
Jika kanak-kanak hidup dalam keaiban, mereka akan sentiasa berasa bersalah.
Jika kanak-kanak hidup dalam toleransi, mereka akan belajar menjadi penyabar.
Jika kanak-kanak hidup dengan sanjungan, mereka akan belajar menghargai.
Jika kanak-kanak hidup dengan saksama, mereka akan belajar menjadi adil
Jika kanak hidup dengan kesejahteraan, mereka akan hidup menjadi setia
Jika kanak-kanak hidup dengan kebenaran, mereka akan belajar menghargai diri.
Jika kanak-kanak hidup dengan persahabatan, mereka akan belajar kasih sayang.
PANDUAN CARA KOMUNIKASI DENGAN ANAK REMAJA
Amalkan nilai murni (percaya mempercayai, mengasihi, menghormati)
Saluran komunikasi terbuka.
Elakkan sikap mencari kelemahan remaja.
Fokus kebaikan - beri pujian.
Luang masa berkualiti.
Jadi pendengar baik - JANGAN berleter.
Senyum - bahasa badan menggalakkan.
PANDUAN MENASIHATI / MENEGUR REMAJA:-
Cari tempat dan masa yang sesuai tanpa gangguan.
Elakkan menasihati anak dalam keadaan letih atau marah.
Hormati anak remaja dengan cara tidak memalukan mereka.
Yakinkan ibu bapa ingin membantu.
PANDUAN MENASIHATI / MENEGUR REMAJA:-
Bersikap terbuka dan bersedia mendengar pandangan anak,
Fokus kepada pelakuan bukan fizikal / diri sebagai individu
Jelaskan kesan pelakuan anak remaja terhadap perasan ibu bapa sekeluarga.
Bincangkan tindakan yang perlu dilakukan untuk memperbaiki.
PERKARA YANG PERLU DIKONGSIKAN DENGAN ANAK REMAJA:
Kasih sayang
Sokongan
Nilai murni
Adab sopan
Nilai-nilai agama
Isu ‘gender’
Pendidikan seks
Penjaggan diri
Pemilihan rakan
Pengurusan masa
Ketrampilan diri / disiplin diri
Peraturan keluarga
REMAJA & RAKAN SEBAYA
Pengganti keluarga
Mekanisma transisi hidup
Pemberi sokongan sosial dan akademik
Agen sosialisasi
Memperkembangkan konsep perhubungan sosial
Pembentukan personaliti
REMAJA & RAKAN SEBAYA
Kumpulan rujukan
Pembentukan konsep kendiri
Tempat meluahkan perasaan dan penyelesaian masalah
Pendengar
Membina nilai komitmen dalam persahabatan
Tempat mencari identiti
REMAJA & RAKAN SEBAYA
Mempengaruhi kecenderungan
Meneguhkan nilai ibu bapa dan membuat pendirian sendiri
Kaunselor Rakan Sebaya
Pengawalan tingkahlaku dan peningkatan pencapaian akademik
Tempat mencuba peranan baru dan berkongsi pengalaman
REMAJA & RAKAN SEBAYA
Tempat untuk mencuba peranan, menyelesai masalah dan membesar
Peluang menjadi pemimpin
Peluang berinteraksi dan memahami jantina berlainan.
PERANAN IBU BAPA TERHADAP RAKAN SEBAYA REMAJA
Kenali rakan sebaya anak
Kenali ibu bapa rakan sebaya anak
Aktiviti bersama keluarga
Raikan
Peluang bersama mereka
MENGELAK ANAK TERLIBAT DADAH
Kenali anak-anak
Mesera dengan anak-anak
Jadi rakan anak-anak
Selalu bersama
Didik anak-anak dengan ilmu agama
Dengar anak-anak
MENGELAK ANAK TERLIBAT DADAH
Elak belaian negatif (tengking, berleter, marah)
Beri belaian positif (puji, ganjaran, penghargaan)
Peluk, cium anak sbelum ke sekolah.
Anak ucap salam / sebaliknya
Bersukan bersama
MENGELAK ANAK TERLIBAT DADAH
Kenali rakan sebaya anak (serta keluarga)
Doa
Muhasabbah
Masa jitu sebeum tidur (belaian positif)
Kekalkan “keluarga besar’
MENGELAK ANAK TERLIBAT DADAH
Kenali rakan sebaya anak (serta keluarga)
Doa
Muhasabbah
Masa jitu sebeum tidur (belaian positif)
Kekalkan “keluarga besar’
No comments:
Post a Comment